dinsdag 5 maart 2024

Overal letters en cijfers

We kwamen de klas binnen en zagen daar allemaal cijfers liggen. Welke cijfers kennen we al? Welke zijn nieuw. De cijfers kunnen voor sommige kleuters nog gekke vormen lijken. Daarom maken we via verschillende getalbeelden (stippen, strepen, blokjes,..) het visueel duidelijk. 



We maken een kroon met onze naam. 

Zoeken maar naar onze letters van onze naam. Zonder of met hulp van hun naamkaartje. 



Dit is mijn naam: Eerst stempelen we onze eerste letter. De tweede opdracht was onze naam helemaal stempelen. Daarna tellen we samen hoeveel letters in hun naam zitten en dit noteren we ook. En daarna hebben we onze naam geschreven. 


Letterfoto: de kleuters hun foto is in allemaal stukjes. Elk stukje had ook een letter onderaan en een cijfer bovenaan. Als de kleuters de cijfers in de juiste volgorde leggen zien ze dat de letters hun naam vormt en zien ze ook dat hun foto tevoorschijn komt. 


In de winkel konden de kleuters letters en cijfers (ver)kopen. 
De klanten kochten hun naam. Tellen hoeveel letters ze nodig hebben en elke letter kost €1. 
Hoeveel zou jij moeten betalen? 


We maakten zowel een cijferslinger van 1 tot en met 10 als een namenslinger met onze naam. 


We hadden in de letterhoek een heuse bak met gekleurde rijst. Daar moesten de kleuters letters zoeken en met een grijper/tang ze proberen te grijpen. daarna mochten ze de letters op de woordkaarten leggen of hun naam leggen of gewoon zelf woorden verzinnen. 


In de boekenhoek vonden de kleuters allemaal boekjes rond letters en cijfers. Ook bood ik hen letters aan. Daarmee konden ze: het alfabet leggen, hun naam leggen, woorden zoeken in boeken en deze naleggen, letters zoeken en op het bord noteren,... 


De kleuters maken een achtergrondblad met verf en hun eigen creativiteit. 


Met playmaïs maken we onze eerste letter


Letterbingo / Reactie spel. 
De 'spelleider' trekt een letter, eerst moet je goed kijken of die letter in jouw veld staat. Heb je deze letter? Dan druk je zo snel mogelijk op de bel. Als je als eerste belt en je hebt deze letter, dan mag je de letter hebben. 


Schilderen van onze eerste letter die we zelf maakten uit klei


De vosjes kregen een echte zoekopdracht. In tijdschriften, kranten, boekjes,.. moesten ze hun eerste letter zoeken. Dit is niet altijd even gemakkelijk, aangezien er veel verschillende lettertypes bestaan en voor hen vaak nog gekke tekens zijn. Maar ze hebben dit super gedaan! 



Rollen, kneden, bolletjes maken,... eerst experimenteren we met de klei. 
Daarna proberen we zelf uit te zoeken hoe we gemakkelijk onze eerste letter vormen met klei. 



In de fijne motoriekhoek kregen de kleuters de opdracht om hun eerste letter te maken. 
Goed gedaan Asa! 


Scrabble junior. We zoeken waar we onze letters die we hebben kunnen leggen en zo woorden kunnen vormen. Gelukkig helpen de afbeeldingen op het bord ons nog om het 'af te lezen'. 


Ook in de bostorie gingen we verder met tellen! 
We probeerden met takken de cijfers te leggen van 1 tot en met 10

 

 

L...A...R..S...Lars!


Tussendoor maakten we natuurlijk ook nog echte bouwwerken! 


We hebben in de klas ook veel puzzels met verschillende getalbeelden. 





Een echt boekje waar we de cijfers leerden schrijven. De vosjes kregen kleinere cijfers, daar ze al wat fijner te werk moeten gaan. 


In de autohoek lagen de cijfers in de vorm van een autobaan. Waar moeten we starten, waar stoppen? Dit werd aangegeven met groen en rode lichten. 


Vliegers met getalbeelden. Turven, stipjes of de cijfers, we telden erop los! Daarna zochten we evenveel kralen, strijkparels (verschillende variatie) en rijgen deze aan de vliegers. 


We speelden samen domino



Maak de getalrij af. Er waren hier heel veel variaties en differentiatie in. 
zowel 1 2  3  ? / 5  6  7  ? / ?  8   9   10 / ...enz
zowel optellen als aftellen kwam aan bod. We gingen zelf tot boven de 25 


De vosjes schreven ook in het letterschriftje


Ook de uiltjes probeerden al de cijfers te schrijven / tekenen door met vetkrijt de vormen te volgen. Natuurlijk wat groter dan bij de vosjes. 


Rummikub junior waar we de getalrij goed moesten weten voor we dit spel speelden. 



Dobbelspel. Voor de uiltjes met 1 dobbelsteen en voor de vosjes met 2 waar ze dus de 2 getallen samen moesten optellen. 




In de autohoek kregen enkele auto's een getal. Die auto's moesten dan ook in de juiste garage staan, dus bij hetzelfde getalbeeld. 


Maar eerst moesten de kleuters de juiste getalbeelden bij elkaar puzzelen. 






Als beweging hadden we de getallen op de grond in de klas. De kleuters konden springen van getal naar getal (of springen per 2 of verspringen en kijken tot welk getal ze konden springen,...) 


Loco mini: Een spel waar de kleuters aan zelfreflectie kunnen doen. Rond letters en getallen (differentiatie naar boven werkten we rond rijmen, klanken en woorden) 





In de kring maakten de kleuters een hele lange 'raket'. Marcus wou heel graag weten hoe lang deze raket was. Samen zochten we dit uit en namen we de vouwmeter. We kwamen tot de conclusie dat mochten we de raket recht zetten, hij zelf niet meer in onze klas kon staan, zo lang was hij. 






Met de blokken konden we torens bouwen. Maar als opdracht kregen we verschillende bladeren waar er getalbeelden opstonden (hier ook met veel variatie in getalbeelden en differentiatie in moeilijkheid) . We moesten dus heel goed tellen en evenveel blokjes zoeken.