woensdag 16 oktober 2024

Het kleurenmonster

 

Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.

We starten het thema met de andere 1ste-2de kleuterklassen. We gaan op zoek naar het monster, maar hoe ziet die er juist uit? 2 grote ogen, spitse oren, een mond met 2 scherpe tanden, ... Kom, laten we samen zoeken 




Daarna luisteren we naar het verhaal: Het kleurenmonster



In de spiegel kunnen we onze emoties tonen. Welke emotie kan jij goed? 


Memory van gevoelens. 


Knikkerverven! Dat was zo leuk




Spelen met de kleurenmonsters







In onze ontdekbak konden we de kleuren sorteren, zoals in het verhaal. Met pincetten en andere grijpers stimuleren we ook zo onze fijne motoriek. 





We maken een eigen boek vol gevoelens. Elk gevoel heeft ook een andere techniek. 







Spelen met de plasticine! We maken gekke monsters, maar kregen ook kleikaarten met de gevoelens 


Rijgen met parels en kralen. 











We sorteren foto's met het juiste kleurenmonster. Hoe voelen de mensen zich op de foto? Leg het bij het juiste kleurenmonster. 
















Soms zet ik onze foto's als diashow tijdens hun spel. 
Hier waren er enkele toeschouwers aandachtig naar de foto's aan het kijken ;) 









Joepie! naar de bostorie! 
















We deden ook eens een doorschuif. Bij juf Lisa konden we, zoals het groene monster, kalm worden door relaxatie. Bij juf Annelies werden we boos. Bij mij vonden we troost door muzisch te dansen op trieste muziek. Het "gek" doorgeven van het trieste monster vonden we wel grappig. 













µ











Uit klei maakten we een krachtsteen! Maar eerst hebben we vooral geëxperimenteerd met de klei, duwen, rollen, kneden, ...


Geef elk kleurenmonster het juiste kleur. 






We schilderen onze krachtsteen in goud. 




We maken ons gevoelensblik met de kleuren van de kleurenmonsters. De kleuters tonen hun creativiteit. 



Ik introduceerde in dit thema ook de puzzelrups en de kleuters waren meteen enthousiast! 


Wij gingen naar de bostorie met kleuters uit de klaverdries! Wat leuk! 
En sommige kleuters kenden elkaar (buren, van vrienden, van op kampjes, ...)